تازه‌های کتاب صوتی

رقیه شفیعی: کارشناس بخش نابینایان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور

0

نماد کتابخانه صوتی که یک هدست روی کتاب‌ها گذاشته شدهدر این شماره نیز همراه شماییم با معرفی تعدادی از کتاب‌هایی که در موضوعاتی چون تاریخ، سرگذشت، رمان، روانشناسی و… برای استفاده افراد با آسیب بینایی به زیور صوت آراسته شده‌ است.

  • «از فرانکفورت تا رقه؛ گفت‌و‌گو با اعضای داعش» نوشتۀ هادی معصومی ‌زارع را نشر خط مقدم در سال 1399 در 412 صفحه به چاپ رسانده است.

این کتاب خروجی سومین گام نویسنده در راستای کسب دریافت‌ها و داده‌های قابل اتکا در شناخت نیمۀ پنهان جهادگرایی سلفی در عراق و منطقه است؛ مجموعه‌مصاحبه‌ای است با 21 عضو بازداشتی گروه داعش و القاعده یا خانواده‌های ایشان. نویسنده عمدۀ فعالیتش را در مصاحبه با جهادی‌های بومی متمرکز کرده و پی‌جوی چرایی تحول و تتور جوانان عراقی در گرایش به جنبش‌های سلفی بوده است. بااین‌حال در این مجموعه با دو عضو غیر عراقی سازمان القاعده و داعش نیز مصاحبه شده است: نخست همسر فرمانده افسانه‌ای القاعده و دولت اسلامی عراق و دومی زنی آلمانی که در سال 2014 و در سودای یک زندگی معنوی و بی‌دغدغه از فرانکفورت به رقه و سپس موصل مهاجرت کرده و با ماجراهای دراماتیکی مواجه شده است.

  • «پنجاه راه برای مقابله با افسردگی بدون دارو» تألیف سارا روزنتال و ترجمۀ ترمه نوروزی را نشر ارجمند با همکاری نشر نسل فردا در سال 1389 در 128 صفحه منتشر کرده است.

افسردگی، نوسانات خلقی و دیگر اختلالات اضطرابی، مسبب رنج کشیدن میلیون‌ها انسان در سرتاسر دنیاست. اختلالات خلقی به‌طور قطع مهم‌ترین عامل خودکشی موفق منجر به مرگ در افراد است. این کتاب شیوه‌های تغییر سبک زندگی برای کاهش استرس را نشان می‌دهد؛ روش‌هایی که کمک می‌کند تا از افسردگی یک‌قطبی جلوگیری شود. افسردگی یک‌قطبی معمولاً به‌واسطۀ شرایط زندگی ایجاد می‌شود؛ شرایطی نظیر بیماری، ازدست‌دادن یک عزیز، پیوندی که با مرگ یا جدایی پایان یافته، تغییری اساسی در زندگی، ازدست‌دادن شغل یا تغییر شغل و نقل مکان. افسردگی حتی می‌تواند به دلیل فقدان تنوع و تغییر در زندگی تشدید شده باشد.

  • «کافه ژپتو» نوشتۀ نغمه نایینی را نشر سخن در سال 1399 در 843 صفحه روانه بازار کتاب کرده است.

طرح جلد کتاب کافه ژپتومهتا، دختری بی‌خیال از خانواده‌ای ثروتمند است. دغدغۀ این روزهای او فراهم کردن مقدمات جشن ازدواجش است و همه‌چیز خوب پیش می‌رود الا اینکه بعضی خاطرات کمرنگ گذشته به او هجوم می‌آورند. فرصتی تا روز ازدواج مهتا باقی نمانده است که یک تصادف، همه چیز را در زندگی او تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ تصادفی که سبب می‌شود او برای برگشت به زندگی به شدت تقلا کند.

کافه ژپتو داستانی فانتزی و عاشقانه‌ای لطیف است. مخاطبان با برگشت‌ به عقب در داستان از رازهایی باخبر می‌شوند که کتاب را برایشان جذاب‌تر می‌کند. داستان این کتاب، نگاهی متفاوت به زندگی دارد و فرصتی برای زندگی در اختیار خواننده‌اش قرار می‌دهد تا آدم‌های خوب و بد دور‌و‌برش را بشناسد و عاشقی را تجربه کند.

  • «آریوبرزن دلاوری که طعم شکست را به اسکندر چشاند» اثر ثریا جبارزاده را نشر سمیر در سال 1386 در 603 صفحه تقدیم به علاقه‌مندان شخصیت‌های تاریخی کرده است.

این کتاب دوجلدی بیان‌کنندۀ رشادت‌ها و جنگیدن‌های تا‌ پای جان قهرمانان ایران در مقابل دشمنان است. اگرچه ممکن است از نظر تاریخی نتوان به مطالب آن استناد کرد؛ اما داستان تاریخی کتاب با چاشنی ماجرای عاشقانه پیش می‌رود و مخاطب را با خود همراه می‌سازد. این شیوۀ نگارش تاریخ برای عوام می‌تواند جذاب باشد و کمک کند تا شخصیت‌های بزرگی چون آریوبرزن بیشتر در یاد و خاطرشان بماند.

  • «بی‌گره (بر اساس زندگی حاج اکبر خبوشانی)» نوشتۀ مهری‌السادات معرک‌نژاد را سازمان فرهنگی‌تفریحی شهرداری اصفهان در سال 1395 در 128 صفحه منتشر کرده است.

کتاب بیان‌کننده زندگینامه هنرمند درودگر «اکبر خبوشانی» متولد 1316 در اصفهان است که ساخت در ورودی صحن امام‌خمینی(ره) و قسمت چوبی ضریح مطهر امام‌رضا (ع)، ساخت ضریح میرزای قمی و زکریابن‌ آدم در قم، دانیال نبی شوش، ابن بابویه شهر ری و چندین امامزاده و آثار هنری دیگر و ساخت سه هزار منبر را در کارنامه خود دارد.

  • «پاییز من، بهار تو» اثر نسرین قدیری را نشر شادان در سال 1391 در 464 صفحه تقدیم رمان‌دوستان کرده است.

نویسنده روایت‌گر داستانی است که ضمن تشریح حالات و شرایط زندگی، به‌خوبی خواننده را با روند تقدیر آدم‌ها مأنوس می‌کند. این همان لحظه‌ای است که هر کس سر به آسمان بر می‌دارد و می‌پرسد: «چرا من؟!» و روزگار جوابی در آستین خود دارد: «چرا تو نه؟!». داستان با گذر سال‌ها و پیش رفتن در بطن خویش، خواننده را با دلایلی سؤال‌گونه به دنبال خود می‌کشد؛ ضمن آنکه نویسنده با قسمت درام ماجرا نیز بسترهایی دیگر از جذابیت را می‌گسترد. روزها می‌گذرند و آدم می‌ماند با طرح هزار «اما و شاید» که جوابی برای آنها ندارد و پاسخ نهایی را همان زندگی هرروزه می‌دهد. پس چنین داستانی برای تمامی کسانی که تصور می‌‌کنند نظیر این مشکل را تجربه کرده‌اند یا حتی نکرده‌اند، تلنگری در خود دارد.

  • «پنج دقیقه با بهشتیان؛ معرفی سی شهید دفاع مقدس» اثر الهه حاجی‌حسینی را نشر دارخوین در 32 صفحه در سال 1392روانه بازار کتاب کرده است.

این کتاب یکی از شش کتاب منتشرشدۀ مجموعۀ هشتاد جلدی «پنج دقیقه با بهشتیان» است که  قرار است هر زمان مؤلفان آنها را به ناشر سپردند، بدون درنظرگرفتن شمارۀ مجلدات، به چاپ برسند. آثار یادشده با روایت‌های کوتاه، فرماندهان شهید هشت سال دفاع‌مقدس را از نگاه خانواده، دوستان و همرزمان آنها معرفی می‌کند. نخستین کتاب مجموعه اختصاص به زندگی شهید حسین خرازی دارد که به کوشش الهه حاجی‌حسینی تدوین شده است. شهید خرازی فرمانده لشکر 14 امام حسین(ع) بود و در عملیات کربلای 5، روز هشتم اسفندماه سال 1365 در منطقه شلمچه به شهادت رسید.

  • «لاوسون در آشیانۀ مرگ» اثر پرویز قاضی‌سعید را نشر آسیا در سال 1381 در 406 صفحه تقدیم دوست‌داران داستان‌های جنایی کرده است.

لاوسون پلیسی است که در کار خود با داستان‌های جنایی خطرناکی رو‌به‌رو می‌شود. دخترک که قدم از مغازه بیرون گذاشت، لاوسون نیز پشت‌ سر او وارد خیابان شد. مرد مهاجم غرید: «مستقیم به طرف اتومبیل برید!» و با صدای بلندتر افزود: «بیر؟ آقای لاوسون هم مهمان ما هستند!» اما هنوز حرفش تمام نشده بود که یک دست قوی پشت یقۀ او را گرفت و با شدتی غیرقابل‌تصور او را به دیوار کوبید و بلافاصله وسط خیابان پرتاب کرد. مرد مثل یک گونی سنگین وسط خیابان افتاد… .

  • «مستطاب امیر‌ارسلان ‌نامدار» از محمدعلی نقیب‌الممالک شیرازی با ویراستاری منوچهر کریم‌زاده را انتشارات طرح نو در سال 1381 در 736 صفحه به چاپ رسانده است.

نام امیر‌ارسلان‌نامدار برای همه به‌عنوان یک اسطوره شناخته‌شده است؛ اما باید دانست که امیر‌ارسلان از ذهن و تخیل حیرت‌انگیز، بلکه نبوغ‌آسای میرزامحمدعلی نقیب‌الممالک شیرازی بیرون آمد و نه‌تنها اوقات سلطان صاحب‌قران را خوش کرد؛ بلکه کام اطرافیان شاه، حرمسرا، زنان و بچه‌های پریشان‌احوال و درباریان را نیز شیرین کرد، از سرریز آن قصه به کوی و برزن و خانه‌ها راه یافت و دل زنان و جوانان ایرانی را شاد کرد. از بس که این پهلوان زیبا و نجیب و زور‌آور و حق‌ستان و ظلم‌ستیز و عاشق‌پیشه و دل‌پاک بود؛ می‌توانست برای ساعتی مردم را از نکبت واقعیت و گرفتاری‌های جمعی دور کند و همه را در باغ و بوستان سرسبز خیال به تفرج وادارد و حالشان را جا بیاورد. قصه مردانه است و به دنیای پهلوانی تعلق دارد؛ اما به جهت مناسبات عاشقانه، زنان و دختران روزگار میرزامحمدعلی را بیش از سایر اقشار به خود جذب کرد.

  • «پلو خورش» اثر هوشنگ مرادی‌کرمانی را نشر معین در سال 1386 در 160 صفحه برای نوجوانان منتشر کرده است.

کتاب نثری جذاب همراه با بر‌انگیختن حسی از نوستالژی و اصالت را برای خوانندگان همراه دارد. بخشی از یکی از داستان‌ها را با هم می‌خوانیم: یک روز پسرکی که پیراهن آبی داشت و موهایش در باد تند قطار آشفته بود، از پنجرۀ قطار برای دخترک دست تکان داد و برایش آلوچه‌ای رسیده و بزرگ انداخت. دخترک مانده بود که آلوچه را نگاه کنه یا پسرک رو. آلوچه توی هوا، توی باد چرخید و چرخید، پشت‌ سر دختر افتاد. دختر هرچه گشت آلوچه را پیدا نکرد. آلوچه توی علف‌ها و گل‌های ریز و وحشی گم شد. دختر با خاطرۀ صورت خندان و موهای آشفتۀ پسر به خانه آمد. صدای هی هی پسر در گوشش ماند. قطار سوت‌زنان صدا را برد… .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حاصل عبارت را در کادر بنویسید. *-- بارگیری کد امنیتی --