نواک: نوای کتاب در گفتگو با صاحبنظران نابینا

رقیه شفیعی: کارشناس بخش نابینایان نهاد کتابخانه‌های عمومی ایلام

0

دستی کتابی را از صفحه نمایش لپ تاپ برمی دارد - نماد کتاب الکترونیک

با بیان این مطلب که برای تهیۀ کتب صوتی مورد نیاز خود به بخش‌های نابینایان و کم‌بینایان کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور مراجعه کنید، به سراغ شمارۀ دیگری از نواک می‌رویم، اما توجه داشته باشید که کتاب‌های معرفی شده در این شماره را فقط و فقط باید از اپ‌های ارائۀ کتاب صوتی، آن‌هم با پرداخت هزینه دریافت کنید.

بار دیگر مهمان لحظات شما هستیم با معرفی راهی دیگر و کتاب‌هایی دیگر برای مطالعه. این ماه متفاوت‌تر از ماه‌های قبل با موضوع معرفی پلتفرم‌های مخصوص ارائه و نشر کتب صوتی و الکترونیک همراه با صحبت‌های پرویز کامرانی می‌شویم تا هم پلتفرم‌ها را برای ما و طرفداران نواک معرفی کنند و هم از ناشران و گویندگان و نوع دسترسی به این پلتفرم‌ها سخن بگویند.

پرویز کامرانی کارشناس روان‌شناسی و کارشناس ارشد مشاورۀ خانواده است و علاقۀ بسیاری به مطالعۀ کتاب از طریق پلتفرم‌هایی چون فیدیبو، کتابراه، نوار و طاقچه دارد. وی در گفت‌وگوی خود با نواک ابتدا به معرفی راه‌های دستیابی یک فرد با آسیب بینایی به کتاب‌ها می‌گوید. او نوع کتاب‌هایی را که یک فرد نابینا می‌تواند در اختیار داشته باشد معرفی می‌کند و توضیح می‌دهد چگونه نابینایان می‌توانند از نرم‌افزارهای تبدیل متن یا پخش فایل‌های صوتی بهره‌مند گردند. کامرانی سپس پلتفرم‌ها و میزان دسترس‌پذیری آنها را برای یک فرد نابینا توضیح می‌دهد و به کتاب‌های موجود و چیدمان کتاب‌ها در هر یک اشاره دارد.

کامرانی راجع‌به هر یک از اپ‌های معرفی شده به‌طور جداگانه توضیحاتی را ذکر می‌کند و سعی می‌کند به‌صورت جزء‌به‌جزء موارد دسترس‌پذیری یا غیرقابل‌دسترس بودن آنها را مورد بررسی قرار دهد. او حتی به‌صورت مقایسه‌ای، راجع‌به دسته‌بندی‌هایی که در فیدیبو و کتابراه وجود دارد صحبت می‌کند.

پرویز کامرانی مزایا و معایب دسترس‌پذیری هر یک را نسبت به دیگری مورد بحث قرار می‌دهد و از کتابراه به‌عنوان اپ مورد علاقۀ خود به دلیل دسته‌بندی‌های بهتر کتاب‌ها نام می‌برد. او ذکر می‌کند که با وجود دسته‌بندی دقیق‌تر در کتابراه، فیدیبو از تنوع بالاتری برخوردار است و افراد با انتخاب‌های بیشتری در فیدیبو رو‌به‌رو هستند. او ادامه می‌دهد که نوار و طاقچه دسترس‌پذیری کمتری نسبت به فیدیبو و کتابراه دارند، اما بازهم می‌توانند تا حدودی مورد استفادۀ نابینایان و کم‌‌بینایان قرار گیرند.

کامرانی راجع‌به ناشر کتب صوتی برای پلتفرم‌های مختلف هم توضیحاتی می‌دهد و به معرفی مهم‌ترین آنها می‌پردازد. او همچنین راجع‌به گویندگان و نوع فعالیت آنها سخن می‌گوید و از گویندگانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند نام می‌برد و به بیان مطالبی که به جذابیت کار آنها کمک می‌کند و نوع موسیقی‌ای که در کار‌های صوتی استفاده می‌کنند می‌پردازد.

کامرانی در ادامه سه عنوان از کتاب‌هایی را که خودش خوانده و برایش جذاب بوده است، به‌عنوان کتاب‌هایی که می‌توانند افراد دیگر را نیز جذب کنند معرفی می‌کند و تا حدی نوع پردازش و گویندگی فایل‌های صوتی آنها را برای شنوندگان پادکست نواک توصیف می‌کند.

کاربر نابینای پلتفرم‌های ارائۀ کتاب صوتی و الکترونیک، درنهایت برای کسانی که می‌خواهند از اپ‌های ذکر شده استفاده کنند، اما برای این کار دچار مشکل هستند، آدرس ایمیل و صفحۀ اینستاگرام خود را معرفی می‌کند و قول می‌دهد در حد توان علاقه‌مندانی را که به کمک نیاز دارند راهنمایی کند و به پرسش‌های آنها پاسخ دهد.

علاقمندان به موضوع این شماره می‌توانند گفتگوی نسل مانا را با پرویز کامرانی به صورت صوتی ذیل همین نوشته در وبسایت ما یا از طریق کانال‌هایمان در شبکه‌های اجتماعی دریافت کنند. در همین گفتگو، فهرستی از جدید‌ترین‌های ضبط کتاب صوتی هم در اختیار علاقمندان به کتاب قرار خواهد گرفت.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حاصل عبارت را در کادر بنویسید. *-- بارگیری کد امنیتی --