گزارش عملکرد انجمن نابینایان ایران (مهر ۱۴۰۲)

منصور شادکام: قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران

0

بزرگداشت روز ایمنی عصای سفید در باشگاه تشریفاتی اقدسیه

شما می‌توانید ضمن مطالعه نسخه متنی این گزارش، نسخه صوتی آن را هم با صدای نگارنده ذیل همین نوشته در وبسایت و صفحات نسل مانا در پیامرسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی دریافت کنید.

ضمن عرض سلام و احترام خدمت مخاطبان ارجمند، مانند همیشه در ابتدا لازم می‌دانم از حامیان محترم ماهنامۀ نسل مانا که قطعاً ادامۀ حیات نشریه، بدون همکاری ایشان میسر نخواهد بود و تحریریۀ ماهنامه که همواره در مسیر تهیۀ مطالب دست اول و انتشار به‌هنگام نشریه می‌کوشند؛ تشکر و قدردانی کنم.

همان‌گونه که مستحضر هستید، برگزاری جلسه‌های سیاست‌گذاری جشنوارۀ کتاب افراد دارای معلولیت (کاما) یکی از مهم‌ترین برنامه‌های انجمن در سال جاری است. ششمین جلسۀ این جشنواره به میزبانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد و با تصویب این جلسه، نتایج داوری آثار تا تاریخ دوازدهم آبان‌ماه از سوی مؤسسۀ خانۀ کتاب و ادبیات ایران، در اختیار انجمن قرار خواهد گرفت و این نتایج در هفتمین جلسۀ سیاست‌گذاری جشنواره که در تاریخ چهاردهم آبان‌ماه و به میزبانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار خواهد شد اعلام می‌گردد تا هماهنگی‌های لازم برای دعوت از برگزیدگان برای حضور در اختتامیۀ جشنواره و دریافت جوایز، در تاریخ هفتم آذر‌ماه صورت گیرد.

صعود گروه کوه‌نوردی انجمن نابینایان ایران به قلۀ ۲۵۵۰ متری آبیدر، در شهر سنندج، با حضور ۲۸ نفر از نابینایان و کم‌بینایان و هم‌نوردان، از دیگر اقدام‌های انجمن در مهر‌ماه بود که با همکاری گروه کوه‌نوردی «عصای سفید» سنندج انجام شد و جا دارد از این گروه تشکر کنم. این برنامه با تمام دشواری با همکاری حامیان گرامی انجام شد و بنا داریم صعود به قلل مرتفع‌تری را طی امسال و سال آینده، برنامه‌ریزی کنیم. اجرای چنین برنامه‌هایی برای ارتقای سلامت جسمانی و روانی افراد با آسیب بینایی و خروج برخی از افراد این گروه از انزوا بسیار مفید است و باعث شادابی و نشاط این گروه و خانواده‌هایشان خواهد بود.

برگزاری مراسم روز بزرگداشت ایمنی عصای سفید در تاریخ بیست و سوم مهر‌ماه از مهم‌ترین برنامه‌های افراد با آسیب بینایی است که انجمن نیز این مراسم را همه‌ساله به‌صورت شایسته‌ای برگزار می‌کند. از آقای مهربان، مدیر باشگاه تشریفاتی اقدسیه و آقای منوچهر هادی، کارگردان برجسته و فرهیختۀ کشورمان، که فراهم کردن فضا و امکانات برگزاری این مراسم با حضور افراد با آسیب بینایی و خانواده‌هایشان؛ مدیران سازمان بهزیستی؛ نمایندۀ نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ جناب آقای مهندس باهنر، دبیرکل جامعۀ اسلامی مهندسین و عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام؛ آقای محسنی بندپی، نمایندۀ مردم نوشهر و چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی؛ آقای دکتر محمودنژاد، مشاور رئیس سازمان بهزیستی کشور؛ نمایندگان شرکت پرداخت الکترونیک سداد، بانک سامان، بانک مسکن، بانک آینده، شرکت دانش‌بنیان پکتوس و سایر مهمانان محترم را عهده‌دار بودند، تشکر و قدردانی می‌کنم. جلسۀ بسیار خوبی بود و هنرمندان نابینا و کم‌بینا و آقای لهراسبی، هنرمند برجستۀ کشورمان در این مراسم به اجرای برنامه پرداختند. انجمن نابینایان ایران بسیار علاقه‌مند است که با بهانه‌های گوناگون و با اجرای چنین برنامه‌هایی، دوستان نابینا و کم‌بینا را گرد هم آورد و باعث بهبود روحیۀ ایشان گردد. امیدواریم با اتکا به حمایت حامیان محترم انجمن، بتوانیم همواره برنامه‌هایی از این دست اجرا کنیم.

رونمایی از سامانۀ کاخ‌موزۀ نیاوران، یکی از رویداد‌های مهم ماه گذشته بود و افراد با آسیب بینایی از این پس می‌توانند با مراجعه به کاخ‌موزۀ نیاوران، بدون کمک همراه بینا و با استفاده از سامانه با امکانات این مجموعه آشنا شوند.

جلسه‌ای با سرکار خانم دکتر عباسی و خانم دکتر صفاری‌فرد، مدیرکل دفتر توانمند‌سازی و کارشناسان سازمان بهزیستی کشور داشتیم و در این جلسه مباحث بسیاری در حوزۀ مسائل و مشکلات جامعۀ افراد با آسیب بینایی مطرح شد و در این روز، مطالبه‌های اعضای جامعۀ هدف را به مسئولین انتقال دادیم، به‌ویژه احیای مراکز توان‌بخشی، ازجمله مرکز رودکی و روزنامۀ «ایران سپید» را از رئیس سازمان بهزیستی و رئیس‌جمهور طلب کردیم. پیگیری اشتغال افراد با آسیب بینایی، به‌ویژه تغییر شیوۀ گزینش در وزارت آموزش و پرورش از دیگر مسائلی بود که در این جلسه مطرح شد و به موارد دیگری، ازجمله ناکافی بودن مستمری مددجویان، پرداخت شهریه دانشجویان و… نیز پرداخته شد. از دولتی که شعارش، انقلابی، مردمی و جهادی بودن است، انتظار می‌رود در کنار مردم باشد و با بررسی مشکلات بتواند ضمن حفظ کرامت انسانی افراد دارای معلولیت، فکری به حال مشکلات آنها کند تا این دوستان هم از فرصت برابر با سایر شهروندان برخوردار باشند.

در پایان از درگاه ایزد منان، برای همۀ شما عزیزان، آرزوی موفقیت، سربلندی و بهروزی دارم.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حاصل عبارت را در کادر بنویسید. *-- بارگیری کد امنیتی --