ده فناوری برتر برای نابینایان و کم‌بینایان در نمایشگاه سی‌ای‌اس ۲۰۲۴

گردآوری و ترجمه: میثم امینی

0

نمایشگاه سی ای اس ۲۰۲۴

نمایشگاه لوازم الکترونیکی مصرفی که به «سی‌ای‌اس» معروف و بزرگ‌ترین نمایشگاه لوازم الکترونیکی مصرفی در جهان است از ۹ ژانویه تا ۱۲ ژانویه ۲۰۲۴ در شهر لاس‌وگاس برگزار شد. در این رویداد جدیدترین نوآوری‌ها و روندها در زمینه‌های مختلفی مثل سلامت دیجیتال، فناوری‌های پوشیدنی، دسترس‌پذیری و…به نمایش گذاشته شد. از بین هزاران محصول و راه‌حلی که در این نمایشگاه به ‌نمایش ‌درآمده بود، بعضی از آنها به‌طور خاصی برای کمک به نابینایان، کم‌بینایان و سایر معلولان به‌منظور بهبود زندگی و غلبه بر چالش‌های موجود طراحی شده بودند.

در این شماره از مجلۀ نسل مانا، در ستون فناوری، ده فناوری برتر ارائه‌شده برای افراد نابینا و کم‌بینا در نمایشگاه سی‌ای‌اس ۲۰۲۴ را به‌طور خلاصه بررسی می‌کنیم. دلایل انتخاب این ده فناوری عبارت‌اند از: محبوبیت، علاقه‌مندی در سطح اینترنت و جوایزی که دریافت کرده‌ یا برای دریافت آنها نامزد شده‌اند.

۱۰. گلاید: گِلاید یک ابزار کمک‌حرکتی است که از یک فناوری ثبت اختراع ‌شده به نام «گِلایدکُور» برای تولید میدان مغناطیسی در اطراف بدن کاربر استفاده می‌کند. میدان مغناطیسی با کنار زدن اشیایی مثل صندلی و میز که در پیش پای کاربر قرار دارند، به کاربر در حرکت کمک می‌کند. این دستگاه همچنین حسگرهایی دارد که موانع را تشخیص و سرعت کاربر را به‌تناسب تغییر می‌دهند. گلاید برای کمک به نابینایان و سایر افراد دارای مشکل در حرکت طراحی شده است تا در راه رفتن مطمئن‌تر و مستقل‌تر به آنها کمک کند.

۹. گایدآی: گاید‌آی یک کمربند هوشمند قدرت‌گرفته از هوش مصنوعی است که نابینایان را با استفاده از دوربین‌های دوگانۀ زاویه‌باز، یک ماژول هوش مصنوعی اِج[1] سفارشی‌سازی و یکپارچه‌شده با حسگر، یک سامانۀ پیمایش لرزشی و فرمان‌های گفتاری هدایت می‌کند. دستگاه با یک برنامۀ مخصوص تلفن‌های هوشمند کار می‌کند که پشتیبانی از فرمان‌های گفتاری و به‌روزرسانی را برای دستگاه فراهم می‌کند. گایدی برای کمک به افراد نابینا در حرکت امن و راحت به هر مقصدی، چه در داخل و چه خارج از ساختمان طراحی شده است.

۸. ویکشن۰۱: ویکشن۰۱ یک عینک سبک‌وزن دارای یک حسگر است که فاصلۀ کاربر را با آنچه روی آن تمرکز کرده است اندازه می‌گیرد و سپس لنزها را به‌گونه‌ای تنظیم می‌کند تا کاربر بتواند آن را راحت‌تر ببیند. این عینک برای افرادی طراحی شده است که به بهبود بینایی نیاز دارند، مثلاً افرادی که پیرچشمی یا آستیگماتیسم دارند.

۷. لایتهاوس تک ال‌تی‌اچ۰۱: لایتهاُوس تِک ال‌تی‌اچ۰۱ عینکی است که از حسگرهای اولتراسوند و نوری برای تشخیص اشیا استفاده می‌کند و از طریق لرزش روی شقیقه‌ها در مورد وجود این اشیا به کاربر هشدار می‌دهد. این عینک در برابر آب و ضربه مقاوم است و در سبک‌های مختلف ارائه می‌شود.

۶. او‌اورایونک: اُو‌اُورایُون یک برنامه برای تلفن‌های هوشمند است که به کاربر اجازه می‌دهد اشیا و متون را در محیط خود با استفاده از واقعیت افزوده پیدا کند. این برنامه از دوربین و جی‌پی‌اس گوشی برای لایه‌گذاری اطلاعات روی میدان دید کاربر استفاده می‌کند. این کار به کاربر نابینا کمک می‌کند امن و مستقل حرکت کند.

۵. هیرسی موبیلیتی: هیرسی مُوبیلیتی یک عصای سفید هوشمند است که با برچسب‌های آر‌اف‌آی‌دی تعبیه‌شده در امتداد راهروها ارتباط برقرار می‌کند و برای رفتن به مکان‌های مختلف داخل ساختمان به کاربران نابینا راهنمایی صوتی جهت به جهت می‌دهد. همچنین فضای اطراف را برای آنها توصیف می‌کند. این عصا با یک برنامۀ مخصوص تلفن‌های هوشمند کار می‌کند که به کاربران اجازه می‌دهد محیط‌های داخلی مثل مدرسه‌ها و فروشگاه‌ها را به‌صورت مستقل کاوش کنند.

۴. فینتین وی۱: فینتین وی۱ یک صفحه‌کلید بلوتوثی کیو‌دبلیو‌ای‌آر‌تی‌وای برای تلفن‌های هوشمند برای افراد نابینا و کم‌بینا است که شرکت کره‌ای وانکام آن را توسعه داده است. این صفحه‌کلید از فناوری مینی کیو‌دبلیو‌ای‌آر‌تی‌وای ساختاریافته استفاده می‌کند که ۳۶ کلید را به شش کلید تبدیل می‌کند. این فناوری به کاربر اجازه می‌دهد بدون نگاه کردن به کلیدها روی یک صفحه‌کلید کوچک که در یک دست جا می‌شود تایپ کند. این صفحه‌کلید همچنین کلیدهای اختصاصی را برای صفحه‌خوان‌هایی مثل وُویس‌اُوِر برای آی‌او‌اس و تاک‌بَک برای اندروید به‌همراه بازخورد لرزشی دارد که کاربران نابینا و کم‌بینا را قادر می‌سازد بدون نیاز به کار با صفحۀ لمسی، به گسترۀ کاملی از امکانات تلفن هوشمند خود دسترسی داشته باشند.

۳. هپتیک مینی ـ فیلد: هَپتیک مینی ـ فیلد یک زمین بازی مینیاتوری به اندازۀ یک لپ‌تاپ است که به ورزش‌دوستان نابینا اجازه می‌دهد بیشتر بازی‌های میدانی مثل فوتبال، بسکتبال، بیس‌بال و هاکی را با لمس دنبال کنند. این دستگاه از چهل موتور لرزشی برای شبیه‌سازی حرکات بازیکنان و توپ تقریباً به‌صورت هم‌زمان با پخش بازی استفاده می‌کند.

۲. ای‌سایت گو: ای‌سایت گُو سامانۀ عینک مبتنی بر دوربین است که محیط را ضبط می‌کند. سپس تصویر ضبط‌شده را با استفاده از برنامه بهبود می‌دهد و آن را در نمایشگرهای اولدی که جلوی هر چشم قرار می‌گیرند نمایش می‌دهد. این سامانه برای افرادی که بیماری‌های چشمی مختلفی مثل تباهی لکه زرد، رتینوپاتی دیابتی یا بیماری اشتارگارت دارند طراحی شده است.

۱. عینک دات‌لومن: عینک دات‌لومِن یک هدست است که از حسگرهای لیدار و بازخورد لرزشی برای هدایت کاربر نابینا به یک محل استفاده می‌کند. این هدست با یک برنامۀ مخصوص تلفن‌های هوشمند کار می‌کند که به کاربر اجازه می‌دهد مقصدی را مشخص کند و برای آن مقصد راهنمایی جهت به جهت را از طریق لرزش روی شقیقه‌ها دریافت کند. حسگرهای دستگاه همچنین موانع را تشخیص می‌دهند و با الگوهای متفاوت لرزش به کاربر نسبت به این موانع هشدار می‌دهند. این هدست به‌عنوان یک جایگزین دیجیتال برای عصای سفید و سگ راهنما طراحی شده است.

بسیاری از این محصولات جذاب که از سراسر جهان، از ایالات‌متحده و کانادا گرفته تا کرۀ جنوبی، فرانسه و آلمان ارائه شده بودند، در نمایشگاه سی‌ای‌اس ۲۰۲۴ در دسته‌های مختلف جایزه دریافت کردند یا برای دریافت جایزه نامزد شدند. هرچند قیمت هیچ‌کدام از این محصولات هنوز مشخص نیست، اما انتظار می‌رود که همۀ آنها در سال ۲۰۲۴ به بازار عرضه شوند و اگرچه دست ما نابینایان و کم‌بینایان ایرانی معمولاً از چنین محصولاتی کوتاه است، ولی به‌هرحال می‌توان آن را خبری خوش به حساب آورد.

  1. 1. Edge
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حاصل عبارت را در کادر بنویسید. *-- بارگیری کد امنیتی --