تازه‌های کتاب صوتی

رقیه شفیعی: کتاب‌دار بخش نابینایان نهاد کتاب‌خانه‌های عمومی کشور

0

این ماه هم در خدمت خوانندگان کتاب‌دوست نسل مانا هستیم تا گزیده‌ای از تازه‌ترین یاران مهربان را که به زیور صوت آراسته شده‌اند، با ارائۀ معرفی کوتاهی به سمع و نظر اهل مطالعه برسانیم. لازم است یادآوری کنم که برای دریافت کتب معرفی‌شده و دیگر منابع مطالعاتی خود می‌توانید به بخش نابینایان و کم‌بینایان کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور مراجعه کنید.

*«آداب معاشرت و الگوهای رفتاری در صنعت گردشگری» اثر جواد نصیریان را نشر مهکامه سال 1391 در 148 صفحه روانۀ بازار کتاب کرده است.

در جهان امروز که عصر ارتباطات لقب گرفته، هیچ فرد یا ملتی نمی‌تواند خود را در جزیره‌ای محصور نموده، در انزوا زندگی کرده و بی‌نیاز از دیگران بداند؛ به‌ویژه کسانی که در صنعت گردشگری کشور فعال‌اند؛ به‌عنوان سفیران فرهنگی این دیار تلقی شده و به‌واقع در شغلی که دارند با دنیا و مردمان آن ارتباط بلاواسطه دارند. از این نظر آشنایی شاغلان در این صنعت با آداب معاشرت و الگو‌های رفتاری، خاصه در معیار‌های بین‌الملل، از لوازم توفیق در امور محوله‌شان است. این کتاب گامی کوچک در بر‌آورد نیاز‌های بخش گردشگری کشور است.

*«همه دروغ می‌گویند» اثری از ست استیونز دیویدویتس با ترجمۀ ریحانه عبدی را نشر گمان سال 1400 در 300 صفحه منتشر کرده است.

ما می‌دانیم که مردم دروغ می‌گویند و دیده‌ایم که دیگران به ما دروغ گفته‌اند. چه بسا ما نیز در موقعیت‌هایی دروغ گفته و می‌گوییم. نویسنده معتقد است با تحولاتی که در تکنولوژی ارتباطی روی داده و با گسترش روز‌افزون اینترنت و دسترسی تعداد بیشتری از مردم به آن، امکانی برای شناخت رفتار آدمی فراهم شده که تاکنون سابقه نداشته است. مردم در جست‌وجوهای روزانۀ خود در اینترنت ردپایی به‌جا می‌گذارند که از آن‌ها می‌توان چیز‌های زیادی را فهمید. کلان‌داده‌های وب و ردپا‌های به‌جامانده منابع ارزشمندی هستند و با واکاوی آن‌ها می‌توان به رفتار آدمیان و گروه‌های اجتماعی پی برد و با پس‌زدن پردۀ دروغ‌نمایی که سر هم می‌کنند به کنه خواست‌ها و نظرات‌شان دست یافت. کتاب بر پایۀ چنین ایده‌ای نوشته شده و مثال‌های زیادی را موردبررسی قرار داده است.

*«امشب اشکی می‌ریزد» نوشتۀ کورس بابایی را نشر انیشتین سال 1352 در 64 صفحه به چاپ رسانده است.

رمانی عاشقانه و جنایی که به‌صورت گزارش روایت می‌شود و داستان قتل شهلا را پی می‌گیرد.

وقتی از من جدا شد گفت: گل قشنگم اگر صد سال پس از مرگم گورم را بشکافی و قلبم وجود داشته باشد، خواهی دید که روی آن نوشته شده، فقط تو را دوست دارم.

*«دختر بابا؛ موهبت‌ها و مصیبت‌های دختر بابا بودن» اثری از مورین مورداک با ترجمۀ ساره سر‌گل‌زایی را نشر بنیاد فرهنگ زندگی سال 1399 در 329 صفحه تقدیم علاقه‌مندان کرده است.

کتاب با سرفصل‌های: دختران بابا، هویت فردی، دختر بابا بودن یعنی چه؟ دختر بابا و تمایلات جنسی، دختران بابا در دنیا، پدر قهرمان دختر تقدیر، مراقبت یا قطع خلاقیت، بانوان و قدرت، بانوان و معنویت، دیگر نمی‌خواهم دختر بابا باشم، و آشتی با پدر نوشته شده است.

*«دریانورد جبل‌الطارق» نوشتۀ مارگریت دوراس را با ترجمۀ پرویز شهدی نشر ققنوس سال 1379 در 442 صفحه تقدیم رمان‌دوستان کرده است.

روزی‌ روزگاری‌ مردی‌ زندگی‌ می‌کرد که‌ خوشبخت‌ نبود، زنی‌ داشت‌ که‌ دل‌خواهش‌ نبود و کاری‌ که‌ از آن‌ نفرت‌ داشت. روزی‌ دوستی‌ پیدا می‌کند، راننده‌ وانتی‌ که‌ او را از پیزا به‌ فلورانس‌ می‌برد. مرد به‌ فلورانس‌ که‌ می‌رسد درمی‌یابد که‌ «زندگی‌اش‌ می‌لنگد.» تصمیم‌ می‌گیرد کارش‌ را و زنش‌ را رها کند. می‌رود تا آخرین‌ روزهایش‌ را در دهکدۀ‌ کوچکی‌، در مصب‌ یک‌ شط بگذراند. در آنجا با زنی‌ برخورد می‌کند؛ زنی‌ بسیار زیبا و ثروتمند که‌ یک‌ کشتی‌ دارد. زن‌ در جست‌وجوی‌ دریانورد جبل‌الطارق، دریاها را درمی‌نوردد. دریانورد جبل‌الطارِق کیست‌؟ جوانی‌ است‌ جانی‌ و بی‌گناه‌؛ مردی‌ ساده‌ که‌ زن‌ دوستش‌ داشته‌ و ناپدید شده‌. شاید خود را پنهان‌ می‌کند، شاید هم…

*«کتاب یا سیگار» نوشتۀ جرج اورول را با ترجمۀ سپیده اشرفی نشر چشمه سال 1400 در 140 صفحه روانۀ بازار کتاب کرده است.

این کتاب مجموع هفت مقاله را در بر می‌گیرد که نام کتاب برگرفته از نام یکی از این مقالات است. اورول در مقالۀ اول تلاش کرده هزینه‌های کتاب و سیگار را دستاویز پرداختن به مسائل عمیق‌تر دربارۀ این دو موضوع کند. او معتقد است مردم ترجیح می‌دهند برای سیگار هزینه کنند تا کتاب. برخی معتقدند هرکدام از مقاله‌های کتاب می‌تواند احساسی توأم با شادی و غم را برای مخاطب تداعی کند؛ کما اینکه مقایسۀ هزینه‌های سیگار و کتاب و ترجیح مردم به خرید اولی، بیشتر از آنکه خنده به لب بیاورد، یادآور روزگار تلخ نشر در بیشتر کشور‌هاست.

*«پیاده‌روی و سکوت در زمانۀ هیاهو» اثری از ارلینگ کاگه را با ترجمۀ شادی نیک‌رفعت نشر گمان سال 1399 در 222 صفحه به چاپ رسانده است.

این کتاب پیشنهادی است برای تفکر، دعوت به اندیشیدن در زندگی روزمره و تأمل در مسائلی که هر روزه با آن مواجهیم. اندیشیدن به غایت و معنای زیستن، لذات دنیا، تنهایی، عشق، دوستی و…

کتاب از لابه‌لای پیاده‌روی و سکوت به کاوشگری در زوایای شهر، جنگل‌ها، صحاری و قطب شمال و جنوب و کوهنوردی می‌پردازد که برای نویسنده تمرین خود‌شناسی است و مراقبه‌ای برای ورزیدگی ذهن در درک جهان بیرون و عوالم روحی، تماشای آفاق و استقرار در درون. در ستایش سکوت و آدابش هم از کم‌نظیر‌هاست؛ مشق سکوت می‌کند تا راز تنهایی را دریابد.

*«در تدارک قرن بیست‌ویکم، تصویر جهان تا سال 2025» نوشتۀ پل کندی با ترجمۀ عباس مخبر را نشر طرح‌نو سال 1389 در 582 صفحه منتشر کرده است.

کتاب به بحث‌انگیز‌ترین مسائل مبتلا‌به جهان کنونی پرداخته و آمادگی کشور‌ها و مناطق مختلف جهان را برای ورود به قرن بیست‌ویکم بررسی کرده است. کانون توجه این اثر، نیرو‌های تغییر‌دهندۀ جهان معاصر در فراسوی مرز‌های دولت ملی است. وی تأثیر این تحولات را بر بخش‌های مختلف جهان تا سال 2025 تصویر و رهنمود‌هایی ارائه کرده است. خواننده در این اثر با انبوهی از تازه‌ترین یافته‌های علمی و اطلاعات آماری آشنا می‌شود و در جریان تعارض‌های جهان معاصر قرار می‌گیرد. کتاب چاپ سال 1993 بوده و تحلیل‌های آن مبتنی بر اطلاعاتی است که تا سال 1992 جمع‌آوری شده است.

*«زندگی‌نامۀ نیما یوشیج (به کجای این شب تیره)» اثر مصطفی اسلامیه را نشر نیلوفر سال 1390 در 259 صفحه تقدیم دوست‌داران چهره‌های شاخص کرده است.

کتاب مشتمل بر شرح سرگذشت «علی نوری اسفندیاری»، معروف به «نیما یوشیج» است. اثر حاضر، تلاشی است در ذکر سرگذشت و بیان زوایای پنهان‌مانده و کم‌رنگ از زندگی خصوصی، سیاسی و ادبی «نیما» با نیم‌نگاهی به سروده‌ها و دست‌نوشته‌های وی. نگارنده در این اثر، ضمن بیان سالنامۀ زندگی پدر شعر نوی فارسی، زندگی وی را از نخستین روزهای ولادت تا پایان عمر شرح داده و در این میان به موضوع‌هایی چون احساسات لطیف، طبع شاعرانه، نامرادی‌های زمانه، تلاش برای معاش، فعّالیت‌های سیاسی و سپس مرگ نابه‌هنگام و غریبانۀ وی اشاره کرده است. مشخّصۀ کتاب، به‌کارگیری شعرهای «نیما» در قسمت‌های مختلف متن و اشاره به برخی دست‌نوشته‌ها و یادداشت‌های وی است.

*«ماورای طبیعی شدن» اثر جو دیسپنزا را با ترجمۀ مینا امیری نشر نیک‌فرجام در 407 صفحه روانۀ بازار کتاب کرده است.

مطالبی که در این کتاب می‌خوانید نامتعارف است و معمولاً بیشتر ساکنین این کرۀ خاکی آن را نادیده می‌گیرند و درک نمی‌کنند. محتوای این کتاب بر آموزه‌ها و تمارینی استوار است که نقطۀ اوج آن‌ها ایجاد این توانایی در فرد است که بتوانند در قلمروی عرفان قدم بزنند؛ البته نویسنده در کنار این مباحث قصد دارد به مخاطبانش کمک کند بین دنیای علم و دنیای عرفان پلی بزنند و این دو را به هم وصل کنند. نویسنده می‌گوید: این کتاب را نوشتم تا آن چیزی را ممکن کنم که همیشه از نظرم ممکن بوده است. قصد داشتم به دنیا نشان دهم که می‌توانیم زندگی بهتری برای خودمان ایجاد کنیم؛ چراکه موجودات چندبُعدی هستیم و زندگی چند‌بُعدی داریم. امیدوارم خواندن این کتاب به شما کمک کند تا متوجه شوید که تمام امکانات آناتومیک، شیمیایی و فیزیولوژیک موردنیاز را در اختیار دارید و می‌توانید به آن موجود ماورای طبیعی تبدیل شوید که درون‌تان نهفته است و منتظر است تا بیدارش کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حاصل عبارت را در کادر بنویسید. *-- بارگیری کد امنیتی --