نواک: نوای کتاب در گفتگو با صاحب‌نظران نابینا

رقیه شفیعی: کارشناس بخش نابینایان نهاد کتاب‌خانه‌های عمومی ایلام

0

تصویری خیالی از واقعه عاشورا

درود بر خوانندگان نسل مانا و دوستداران سرویس نواک!

این ماه هم مهمان لحظات شما شده‌ایم تا با موضوعی دیگر و مهمانی دیگر به گفتگو بنشینیم و علاوه بر شناخت کلی راجع‌به موضوع موردبحث با فهرستی از کتاب‌های معرفی‌شده در آن حیطه آشنا شویم و همچنین معرفی تعدادی از کتاب‌های اضافه‌شده به آرشیو صوتی کتابخانه‌های ویژه نابینایان را هم بشنویم.

مهدی احمدی، کارشناس ارشد علوم قرآن و دبیر بازنشسته آموزش ‌و پرورش، مهمان این ماه نواک، برای شنوندگان راجع‌به تاریخ عاشورا و فرهنگ عاشورا صحبت می‌کند.

احمدی در پاسخ به این پرسش که واعظان و مداحان و روحانیان راجع‌به عاشورا و فرهنگ آن بسیار سخن‌ها گفته‌اند و می‌گویند، اما این سخنان گاهی برای شنوندگان ابهام‌آمیز است و نمی‌توان به رخ دادن بعضی اتفاق‌ها اطمینان داشت و مطمئن بود که چنین اتفاق‌هایی در واقعه عاشورا صحت داشته است؛ می‌گوید: وقتی یک نگاه جامع‌تر و کلی‌تر داشته باشیم؛ متوجه می‌شویم که هرچقدر یک واقعه تاریخی از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و هرچقدر که بیشتر لازم بوده این واقعه موردنظر مردم باشد، به همان نسبت میزان تحریف آن هم افزایش یافته است. این موضوع نشان می‌دهد که شاید واقعیات کم‌اهمیت تاریخ جزءِ سالم‌ترین وقایع به حساب آیند. وقایع مهم همیشه از طرف دو گروه مورد تحریف واقع شده‌اند. این دو گروه برای ما کاملاً مشخص هستند؛ یکی طرف‌داران آن واقعه و دیگری دشمنان آن واقعه که هرکدام با اهداف خاص خود دست به تحریف واقعه زده‌اند.

 

مهدی احمدی در ادامه دلایل تحریف دوستان و دشمنان را توضیح می‌دهد. او توضیح می‌دهد راجع‌به کربلا این سخن نقل شده است که «هرکس بگرید و بگریاند مشمول ثواب می‌شود.» اما اینجا قیمت گریاندن هم مهم است. میهمان نواک راجع‌به این سخن حکایتی تعریف می‌کند که برای شنوندگان خالی از لطف نخواهد بود.

احمدی راجع‌به قیام امام حسین (علیه‌السلام) از زبان خود امام چنین نقل می‌کند که من دیدم حلال خدا دارد حرام و حرام خدا حلال می‌شود؛ به همین خاطر قیام کردم. او در ادامه توضیح می‌دهد امام حسن (علیه‌السلام) دست به قیام نزد، چون موقعیت برای او فراهم نبود و کسانی که قرار بود در قیام او را همراهی کنند، حضور نداشتند، اما امام حسین (علیه‌السلام) دعوت‌نامه کوفیان را داشت و به دعوت هجده‌هزار نفر از مردم کوفه دست به قیام زد.

احمدی توضیح می‌دهد چگونه ما می‌توانیم منابعی را پیدا کنیم که در شناخت واقعه کربلا و فهم صحیح از این رویداد به ما کمک کند. او ادامه می‌دهد کسانی که می‌خواهند به‌عنوان واعظ یا کسی که قصد دارد در زمینه شناساندن وقایع مذهبی به دیگران فعالیت کنند، در نظر داشته باشند که افزایش وسایل ارتباط‌جمعی و شبکه‌های اجتماعی باعث شده است که بسیاری از شبهه‌هایی که در گذشته می‌توانست در ذهن کسی شکل گیرد، الآن می‌تواند شکل عمومی بگیرد و همیشه هم کسانی هستند که درصدد نشر این شبهه‌ها بر‌می‌آیند. این کارشناس تأکید می‌کند که از رفتن به دل این شبهه‌ها نترسید و تصور نکنید که اگر شما این شبهه را نگویید، به دست آن فرد کم‌سواد و کم‌اطلاع هم نخواهد رسید. مطمئن باشید که به دست آنها هم خواهد رسید! پس باید تلاش کنید برای آن شبهه‌ها جواب‌های منطقی به دست بیاورید؛ آن شبهه‌ها را مطرح کنید و سپس جواب هم بدهید، زیرا اگر کسانی که مطلع هستند، آنها را مطرح نکنند، به‌هرحال شبهه‌ها مطرح می‌شوند، اما جواب درستی به دنبال نخواهند داشت و ازنظر احمدی این خطری است که اصل دین و وقایع دینی را تهدید خواهد کرد.

مهمان نواک در بخش معرفی کتاب برای افراد با آسیب بینایی یک کتاب را معرفی می‌کند و به بیان نقاط قوت و ضعف کتاب می‌پردازد و دلایل اینکه چرا فقط یک کتاب را معرفی کرده است ذکر می‌کند.

مهمان نواک معتقد است یکی از راه‌هایی که کمک می‌کند تا ما نسبت به مطالب مذهبی که می‌خوانیم، دیدی باز‌تر و نگاهی منصفانه‌تر داشته باشیم، این است که آن مطالب را از زبان کسانی بخوانیم که اعتقاد کمتری دارند، مثلاً راجع‌به حضرت علی (علیه‌السلام) کتاب‌های بسیاری نوشته شده است، ولی کتابی که جرج جُرداق نوشته است می‌تواند کتاب بهتری باشد، زیرا او مسیحی است و تعصبی را که یک مسلمان یا یک شیعه نسبت به حضرت علی (علیه‌السلام) دارد، او ندارد؛ درنتیجه به هر آنچه از حضرت علی (علیه‌السلام) به‌جا مانده نگاه منطقی‌تری خواهد داشت، البته باید توجه داشت که کتاب چنین افرادی ممکن است شبهاتی در ذهن ما ایجاد کند، اما بهتر است که اجازه دهیم تا شبهات ایجاد شوند و ما به دنبال جواب آنها برویم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حاصل عبارت را در کادر بنویسید. *-- بارگیری کد امنیتی --