گزارش عملکرد انجمن نابینایان ایران (مرداد ۱۴۰۲)

0

طبیعت‌گردی اعضای انجمن نابینایان ایران در روستای خمده فیروزکوه

به اطلاع علاقه‌مندان به این مجموعه گزارش‌ها می‌رساند این ماه با توجه به کسالت پیش‌آمده برای مهندس منصور شادکام، قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران، امکان ضبط فایل صوتی برای ایشان فراهم نبود. ضمن آرزوی سلامتی برای ایشان، نسخۀ متنی این گزارش را تقدیم علاقه‌مندان می‌کنیم.

در ابتدا، روز خبرنگار را به اعضای تحریریۀ ماهنامه نسل مانا که برای انتشار بیست شمارۀ این نشریه، با کمترین امکانات، تلاش‌های بسیاری کرده‌اند، تبریک می‌گوییم و برای ایشان در ادامه‌دادن این مسیر، آرزوی موفقیت داریم.

انجمن نابینایان ایران در ماه گذشته، جلسه‌ای با مؤسسۀ کودکان دنیا داشت که به‌صورت تخصصی در حوزۀ کودکان با نیازهای ویژه فعالیت دارد. این مؤسسه در اواخر آذر‌ماه سال جاری، رویدادی با محوریت کودکان با نیازهای ویژه برگزار می‌کند و قرار است انجمن نابینایان ایران نیز در محور کودکان با آسیب بینایی در این رویداد همکاری داشته باشد. مؤسسۀ مذکور، نشریه‌ای را با همکاری مجلۀ سیزده، منتشر می‌کند و تلاش می‌کنیم مطالبی را با موضوع فرهنگ‌سازی تعامل با افراد با آسیب بینایی در این مجله که مخاطبان نوجوان دارد، منتشر کنیم و امیدواریم گام مؤثری در زمینۀ فرهنگ‌سازی نوجوانان باشد.

همچنین جلسه‌ای با آقای دکتر فلاح، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، داشتیم و مقرر شد همکاری مشترکی میان انجمن نابینایان ایران و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شکل گیرد. ما ده مورد را مانند برگزاری مسابقات تندخوانی بریل در قالب قصه‌خوانی در پانزده کتابخانۀ کودک و نوجوان زیر نظر انجمن نابینایان؛ تولید کتاب صوتی در حوزۀ کودک و نوجوان؛ برگزاری دوره‌های آموزشی جهت‌یابی و حرکت؛ کار با کامپیوتر و تلفن همراه هوشمند؛ کارگاه آموزش خط بریل ویژۀ والدین کودکان با آسیب بینایی؛ برگزاری تور‌های فرهنگی، موزه‌گردی و طبیعت‌گردی و…با حمایت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ارسال کردیم و در صورت تصویب نهایی تفاهم‌نامه، مفاد آن به‌طور کامل به اطلاع مخاطبان محترم خواهد رسید.

همان‌گونه که مستحضر هستید، در آبان‌ماه سال گذشته، تعدادی از کوه‌نوردان بینا ضمن مراجعه به انجمن نابینایان ایران، برای برگزاری برنامه‌های کوه‌نوردی اعلام آمادگی کردند و در چند ماه، حدود دوازده برنامۀ کوه‌نوردی و طبیعت‌گردی با همکاری این گروه برگزار شد، ولی فعالیت‌های این گروه به سمت و سویی می‌رفت که انجمن تصمیم گرفت برای اولین بار در تاریخ سی‌سالۀ خود و با اتکا به تجربه‌های کسب‌شده از برگزاری برنامه‌های سیاحتی و زیارتی، به‌طور مستقل تور‌های طبیعت‌گردی را برگزار کند؛ بنابراین تصمیم گرفتیم که هر دو یا سه هفته، یک برنامۀ طبیعت‌گردی داشته باشیم.

اولین برنامه در تاریخ سیزده مرداد‌، در روستای گردشگری خُمِده فیروزکوه برگزار شد. برنامۀ بعدی ما در شهریور‌ماه برگزار خواهد شد و پیمایش از روستای آهار تا آبشار شِکراب و صعود به قلۀ چین‌کلاغ، در شهر تهران را خواهیم داشت. این برنامه‌های طبیعت‌گردی و کوه‌پیمایی با راهنمایی سرپرست دارای مجوز از سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری انجام می‌شود. انجمن نابینایان ایران از تمام نابینایان و کم‌بینایان استان تهران برای شرکت در این برنامه‌ها دعوت می‌کند.

پیش از این گروهی را با عنوان «کوه‌نوردان استوار» تحت‌نظر هیئت ورزش‌های نابینایان و کم‌بینایان استان تهران در پیام‌رسان واتس‌آپ داشتیم که برنامه‌های کوه‌نوردی بسیاری بین سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰، ازجمله صعود به قلۀ دماوند برگزار کرد. ما این گروه را که در حال حاضر حدود صد نفر عضو شامل کوه‌نوردان نابینا و کم‌بینا و هم‌نوردان بینا دارد احیا کردیم که از این پس زیر نظر کمیتۀ فرهنگی‌ورزشی انجمن نابینایان ایران فعالیت خواهد کرد. از علاقه‌مندان دعوت می‌شود برای عضویت در این گروه، با دفتر انجمن تماس بگیرند و شمارۀ تلفن خود را اعلام کنند. اطلاعیه‌های مربوط به برگزاری برنامه‌های کوه‌نوردی و طبیعت‌گردی در گروه کوه‌نوردان استوار و کانال انجمن نابینایان ایران، منتشر خواهد شد. تأمین هزینه‌های این برنامه‌ها از چالش‌های جدی پیش روی انجمن است؛ چرا‌که برای مثال کرایۀ یک اتوبوس ۲۵‌نفره برای یک روز، بین نُه تا ده میلیون تومان است و انجمن می‌کوشد این هزینه‌ها را از طریق رایزنی با نهادهایی مانند شهرداری و نیکوکاران همراه انجمن تأمین کند تا تورهای طبیعت‌گردی نیز مانند ماهنامۀ نسل مانا به یکی از برنامه‌های مدون انجمن تبدیل شود. علاوه بر این انجمن قصد دارد در حوزۀ کوه‌نوردی، جلسه‌هایی را با باشگاه‌های رسمی و معتبر کوه‌نوردی که صعود به قله‌های سه و چهار هزارمتری را برگزار می‌کنند داشته باشد و افرادی را که قصد کوه‌نوردی به‌صورت حرفه‌ای دارند، به این باشگاه‌ها که تحت پوشش بیمه هستند و هم‌نوردان حرفه‌ای در آن فعالیت می‌کنند معرفی کند.

در روز‌های اول و سی‌ام مرداد‌ماه، دو جلسۀ اعضای گروه سیاست‌گذاری جشنوارۀ کاما برگزار شد. جلسۀ اول در دفتر مرکزی انجمن و متأسفانه با غیبت معاونت فرهنگی وزارت ارشاد برگزار شد. از ابتدای اردیبهشت‌ماه سال جاری، چهار جلسه درخصوص برگزاری جشنوارۀ کاما، به‌عنوان تنها جشنوارۀ کتاب معلولان برگزار شده است و متأسفانه معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در هیچ‌یک از این جلسات مشارکت نکردند. با توجه به اینکه جشنوارۀ کاما تنها رویداد کتاب معلولین است و هر دو سال یک‌بار برگزار می‌شود، این بی‌توجهی از جانب وزارت ارشاد که از متولیان فرهنگ محسوب می‌شود، پذیرفتنی نیست. نکتۀ دیگر اینکه کارشناس آموزش و پرورش استثنایی از جلسۀ دوم، از مشارکت در شورای سیاست‌گذاری جشنوارۀ کتاب کاما انصراف دادند و در پی اعتراض انجمن نابینایان ایران، نماینده‌ای از طرف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، از جانب وزیر آموزش و پرورش، جایگزین ایشان شد. نتیجۀ این جلسه‌ها این بود که سازمان اسناد و کتابخانۀ ملی، تأمین فضای برگزاری و تصویر‌برداری مراسم اختتامیه را بر عهده بگیرد. همچنین با پیگیری آقای دکتر ساعی و خانم شادی در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، آثار برگزیدۀ جشنواره توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور خریداری شوند تا مشوقی برای نویسندگان و ناشران باشد.

هزینه‌بر بودن ارسال دو جلد از کتاب به دبیرخانۀ جشنواره یکی از دغدغه‌های ناشران و نویسندگان بود که از طرف علی نوری، رئیس‌دفتر فرهنگ معلولین، مطرح و مصوب شد که تمامی آثار ارسالی به دبیرخانۀ جشنواره، پس از بررسی و داوری به شرکت‌کنندگان باز پس داده شوند. از دیگر دغدغه‌های ناشران، به‌ویژه ناشران بخش خصوصی، تمایل به مخفی ماندن شرایط معلولیت نویسندگان کتاب‌ها بود؛ چرا‌که برخی معتقدند ممکن است آشکارشدن معلولیت نویسندگان موجب کاهش محبوبیت و درنتیجه فروش کتاب شود که مقرر گردید در جلسه‌های بعدی این موضوع به‌صورت تخصصی موردبررسی قرار گیرد.

بر اساس گزارش کامران آروان، تا پایان تیر‌ماه، هشتاد و پنج اثر به دبیرخانۀ جشنواره ارسال شده که پنجاه و پنج اثر توسط افراد فاقد معلولیت و در حوزۀ معلولان نوشته شده است و نویسندگان سی اثر از افرادِ دارای معلولیت، شامل نوزده معلول جسمی و حرکتی، نُه نابینا و کم‌بینا و دو ناشنوا و کم‌شنوا هستند. به اطلاع مخاطبان محترم می‌رساند که مهلت ارسال آثار به جشنواره تا ۱۵ شهریورماه تمدید شد.

یکی از خواسته‌های برخی اعضای کتابخانه‌های زیر نظر انجمن نابینایان ایران، تأمین وسیلۀ ایاب و ذهاب برای مشارکت در کلاس‌ها و کارگاه‌های این کتابخانه‌ها بود که با رایزنی انجمن با سازمان بهزیستی کشور مقرر شد این امکان از طرف سازمان بهزیستی فراهم شود. این دستور به استان‌ها ابلاغ شد، اما متأسفانه اداره‌های بهزیستی پانزده استان هنوز موفق به فراهم نمودن ساز‌و‌کار‌های موردنیاز نشدند و انجمن همچنان پیگیر عملیاتی‌شدن این برنامه خواهد بود.

از دیگر اقدامات انجمن، برگزاری جلسه با آقای رضایی‌فر، دبیر ستاد مناسب‌سازی کشور، بود و نامه‌ای به‌منظور مناسب‌سازی دو ایستگاه راه‌آهن تهران و مشهد تنظیم شد. مطابق قول معاونت ایستگاهی راه‌آهن، مناسب‌سازی این دو ایستگاه تا ۲۳ مهر سال جاری انجام خواهد شد و انجمن تأمین هزینه‌های این پروژه را پیگیری خواهد کرد. از نکات بسیار مهمی که از جانب آقای رضایی‌فر مطرح شد، عدم پیشروی پروژه‌ها به دلیل اختلاف‌نظر شبکۀ تشکل‌های نابینایان (شمنا) و انجمن‌ها و تشکل‌های نابینایان بود.

انجمن نابینایان ایران بنا دارد در شهریور‌ماه دو تور سیاحتی و زیارتی برگزار کند. تور زیارتی توسط دفتر نمایندگی تهران برگزار خواهد شد و هفتاد نفر شامل سی و پنج نفر از نابینایان، به‌صورت رایگان، و سی و پنج نفر همراه از چهارم تا دهم شهریور به کربلا اعزام خواهند شد. بر اساس مکاتبات انجام شده با سازمان بهزیستی، در نیمۀ دوم شهریور‌ماه، تور سیاحتی انجمن نابینایان ایران در تنکابن برگزار می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

حاصل عبارت را در کادر بنویسید. *-- بارگیری کد امنیتی --